Designed and built with care, filled with creative elements

Contactează-ne: +40264 368 855

Urmărește-ne

Top
Image Alt

Erasmus+ days

  /  Erasmus+ days

ERASMUS + KA1_NAPOLI 9– 13 MAI 2022

 Liceul Teoretic Pavel Dan finalizează proiectul Erasmus+ Feel FREE – For a Revival of the Educational Environment printr-o ultimă mobilitate care s-a derulat, în perioada 9-13 mai 2022, în Napoli, Italia. La această mobilitate au participat trei cadre didactice ale instituției –prof. Ștefania Mustea, prof. Valeria Mureșan și prof. Dorina Florica Nicoară – directorul adjunct al instituției. Activitatea cu tema: School Leadership and Educational Innovation a fost organizată de către ENJOY ITALY- furnizor recunoscut de cursuri de formare pentru adulți. 

Reprezentantele unității școlare, alături de reprezentanți ai unor instituții similare din Spania, Olanda, Germania, Polonia, Ungaria, Bulgaria si Finlanda, au studiat metode moderne de analiză si rezolvare a problemelor de management precum și noi aplicații IT utile atât în managementul institutional cât și în managementul clasei. Toate activitățile desfășurate au avut un caracter practic, aplicativ permițând participanților să își demonstreze cunoștințele, aptitudinile, creativitatea și spiritul inovativ. 

Experiență a fost extrem de provocatoare atât în ceea ce privește conținuturile și metodele studiate, ritmul și stilul de lucru al formatorului – Alessandro Gareano cât și în ceea ce privește contactul cu istoria, cultura si civilizația regiunii Campania din Italia. 

Proiectul Erasmus+ Feel FREE – For a Revival of the Educational Environment, derulat în perioada 2019-2022, a constituit o oportunitate importantă pentru 15 cadre didactice de la Liceul Teoretic Pavel Dan de a-și dezvolta competențele profesionale ș digitale în scopul revigorării activității didactice din școală și a serviciilor educaționale pe care școala le oferă comunității. Un prim rezultat al acestui proiect a fost depunerea unei aplicații pentru un alt proiect Erasmus, de data aceasta destinat elevilor, aplicație care a fost aprobată în cadrul Acțiunii Cheie 2 -Proiecte de parteneriat strategic în domeniul educației școlare. 

ERASMUS + KA1_ROMA 10 – 14 Ianuarie 2022

În perioada 10-14 ianuarie 2022, trei cadre didactice ale Liceului Teoretic „Pavel Dan”: Petran Ioana-Raluca, Vînătoru Irina-Adina și Mureșan Daniela, au participat la Roma alături de alți profesori din România, Polonia, Spania, Germania, Grecia, la a treia activitate de mobilitate transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ KA1, ”Feel FREE. For a Revival of the Educational Environment”. Proiectul Erasmus+ KA1, ”Feel FREE. For a Revival of the Educational Environment”. se desfășoară la Liceul Teoretic „Pavel Dan”, având drept scop formarea de resursă umană necesară promovării unui învățământ modern, menit sa dea comunității generații de tineri instruiți, pregătiți pentru societatea mileniului III prin: promovarea și utilizarea sistematică a metodelor şi tehnicilor active, încurajarea inovației didactice sprijinită pe elementele specifice noilor tehnologii, precum și practicarea de modele şi stiluri eficiente de învățare care să le dezvolte elevilor gândirea critică și abilitatea de a aplica cunoștințele studiate în contexte practice.

Experiența Erasmus nu se povestește ci, mai degrabă se trăiește! Am străbătut, în calitate
de dascăli ai Liceului Teoretic ,,Pavel Dan”, în perioada 10-14 ianuarie 2022, străzile de ieri și
de azi ale ,,Cetății Eterne” Roma, întâlnindu-ne, atât cu ,,pagini de istorie” despre fabuloasele
ruine ale Imperiului Roman, Colosseum, lupte cu gladiatori, Columna lui Traian și tronul PapeiVaticanul, cât și cu cele mai bune practici TIC ale Cursului ,,Interactive ICT-based and web tools
and non-formal education methods for an effective blended, flipped and cooperative learning”.
Pe parcursul derulării cursului ,,Interactive ICT-based and web tools and non-formal
education methods for an effective blended, flipped and cooperative learning”, organizat de Enjoy
Italy, am explorat lumea alfabetizării digitale, am discutat și reflectat asupăra predării și învățării
hibrid prin integrarea tehnologiei și a instrumentelor web, ne-am inspirat din cele mai bune
practici, prezentate de formatorul Alessandro Gariano, referitoare la modul în care TIC poate
motiva elevii, ne-am îmbunătățit abilitățile digitale cu o serie de instrumente, software și programe
interesante pentru predare, învățare și evaluare. Organizarea cursului a fost foarte bine gândită,
atât din punctul de vedere al resurselor material, al conținuturilor informaționale ─ competențe
cheie și abilități soft pentru cetățenii secolului XXI, învățare prin cooperare, clasă inversată –
caracteristici, valori și bune practici, platforme și resurse web, laboratoare practice, colaborare,
creativitate și rezolvare de probleme ─, al resurselor umane ─ formatorul, cursanți interactivi
din România, Polonia, Spania, Germania și Grecia ─, cât și al resurselor de timp- plaja orară a
cursului, evidențiind un echilibru între teorie și învățarea practică a platformelor și resurselor
web, între care: Edmodo, Padlet, Quizizz, StoryJumper, Storyboard That, Coggle, Genially,
Edpuzzle, Simpleshow video maker, Bookcreator etc. ( Petran Ioana-Raluca)

 

ERASMUS+KA1_FLORENTA 22-26 noiembrie 2021

Ce au în comun tehnica digitala, Dante Alighieri si Michelangelo Buonarroti?

Un grup de cadre didactice de la Liceul Teoretic „Pavel Dan”, Câmpia Turzii dornice să întreprindă o schimbare de abordare a lecțiilor prin integrarea componentei digitale într-un mod firesc, care să îi atragă pe elevi. În toată această poveste, Dante Alighieri a apărut parcă din neant, proiectat muzical și imagistic fabulos  datorită tehnicii secolului al XXI-lea pe pereții unei mici capele din Santa Croce, urmat de Michelangelo, care impresionează și azi ochiul nemilos al lentilei camerei digitale prin forma, stilul  și proporționalitatea impecabilă cu care redă splendoarea fizică și spirituală din om.

 Si asta nu este tot. Povestea despre om, umanitate, spiritual, artă, forme, fizică și tehnică  digitală s-a împletit pe parcursul  a șase zile într-un mod atât de firesc de parcă nu le-ar fi despărțit cinci, șase sute de ani, ci doar câteva secunde. Cine spune ca vechiul nu se poate împleti cu noul și ca timpul este strict linear, greșește.

 Și totuși de ce și-au dat întâlnire la Florența cadre didactice din România, Polonia, Croația, Slovenia și Spania? Sigur gusturile în materie de ce vrem sa vedem la Florența au fost extrem de diferite : de la Alighieri, Michelangelo, Botticelli (grupul român), la invențiile năstrușnice ale lui da Vinci din muzeul care îi poartă numele (grupul sloven), la palatul Pitti și grădinile Boboli (grupul spaniol),  faimoasele gelaterii și cofetării cu diverse dulciuri florentine (grupul croat) sau faimosul Dom cu cupola lui Brunelleschi (grupul polon).

 În ciuda acestui melanj al gusturilor si preferințelor, nu acesta a fost  scopul principal al săptămânii și al întâlnirii, ci  a identifica, găsi, exersa cele mai eficiente instrumente și tehnici digitale menite a pune în centru activităților educaționale, elevul, învățăcelul, cel care are nevoie, asemenea lui Michelangelo sau da Vinci, să își deschidă aripile și să zboare spre cunoaștere.

 Astfel, în perioada 22- 26 noiembrie 2021, trei cadre didactice ale Liceului Teoretic „Pavel Dan” – Diana-Maria Gocan, Olga Peczi și Gizella Zsuzsanna Benko -, au avut oportunitatea de a participa la a doua activitate de mobilitate transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ KA1, intitulat ”Feel FREE. For a Revival of the Educational Environment”. Proiectul se desfășoară  la Liceul Teoretic „Pavel Dan” pe o perioada de trei ani, respectiv 2019-2022  și are drept scop formarea de resursă  umană necesară promovării, în instituția noastră, a unui învățământ modern, menit sa dea comunității generații de tineri instruiți, pregătiți pentru societatea mileniului III prin: promovarea și utilizarea sistematică a metodelor şi tehnicilor active;  încurajarea inovației didactice sprijinită pe elementele specifice noilor tehnologii;  practicarea de modele şi stiluri eficiente de învățare care să le dezvolte elevilor gândirea critică și abilitatea de a aplica cunoștințele studiate în contexte practice.

 Cursul de formare, intitulat ”ICT as a Tool for a Student- Centered Classroom” a fost proiectat de educatori din Finlanda, unde curriculum-ul național accentuează și integrează firesc componenta digitală într-un sistem educațional ce mizează pe învățarea de tip trans disciplinar. Cursul a oferit participanților ocazia de a explora teme ca: munca în echipe și cooperarea în grup cu și prin tehnici, instrumente digitale, aplicații digitale eficiente în relația, comunicarea cu elevii în sistem on-line, hibrid sau clasic, platforme educaționale utile în strângerea, organizarea și împărtășirea de resurse educaționale și, nu în ultimul rând, instrumente digitale eficace în crearea de activități de învățare, exersare sau evaluare. Pe tot parcursul activităților de la curs, s-a pus accentul pe tehnici și modalități de întărire a cooperării în grup, pe comunicare și oferire de sprijin în realizarea sarcinilor de lucru, pe tehnici de tip

”warm -up”, ”ice-breaking” și energizare a grupului de participanți.

             Câteva gânduri, impresii de la participanți:

 „A fost un curs util cu multe activități interesante. M-a impresionat modernismul fiecărui modul cu toți pașii: warm up, materialul de ziua respectivă și feedback-ul de la sfârșit. Experiența și cunoștințele acumulate la acest seminar îmi vor fi utile pe viitor atât la predarea online, cât și la întâlnirile față în față cu elevii.” (prof. Gizella Zsuzsanna Benko)

                     „ Cursul ICT as a Tool for a Student- Centered Classroom nu numai că a răspuns

așteptărilor mele, dar în același timp mi-a oferit posibilitatea de a interacționa cu profesori din alte țări, ca Spania, Slovenia, Polonia, Croația, de a stabili contacte cu alte culturi și civilizații. S-a pus accent pe digitalizarea actului didactic, prin utilizarea unor aplicații ca Padlet, Quizziz, Quizlet, Edpuzzle, Ted-Ed și StudyStack, aplicații care reprezintă o modalitate bună de a atinge obiectivele didactice propuse și în același timp de a crea un mediu pozitiv de învățare și de ce nu, distractiv pentru elevi. Am simțit cât de minunat este să poți crește profesional, cultural și în același timp și personal. Faptul că acest curs a fost organizat în aşa manieră încât informaţia ştiinţifică să vină treptat, ne-a permis să identificăm resurse pentru aprofundare şi exerciţiu, atât exerciţiu dirijat în timpul sesiunilor de formare cât și liber, în timpul explorărilor noastre pentru a realiza temele zilnice propuse de către formator. Timpul petrecut alături de oameni extraordinari a căpătat valențe deosebite pentru mine deoarece am simțit că fiecare zi împreună a fost una cu sens, cu semnificații profunde atât pentru activitățile profesionale cât și pentru viața personală.” (prof. Olga Peczi)

 „Dacă m-ar întreba cineva ce mi-a plăcut cel mai mult din această mobilitate transnațională, aș răspunde fără ezitare „Tot!”. Am revenit acasă încărcată pozitiv, cu multe idei de pus în practică în munca de la clasă, dar în același timp mult mai bogată din punct de vedere spiritual. Florența este indiscutabil un muzeu în aer liber care dezvăluie privitorului la fiecare pas, câte ceva din spiritualitatea umanistă: statui de factură clasică de inspirație romană și greacă, bijuterii arhitectonice în stil gotic, renascentist, romanesc, uneori cu surprinzătoare accente inovatoare de factură modernă- mă gândesc aici la Sacristia Nouă a lui Michelangelo, recent descoperită în Basilica San Lorenzo. În ceea ce privește cursul la care am participat, dincolo de toate tehnicile și instrumentele digitale pe care le-am învățat și exersat, rămân cu ideea  că resursa cea mai importantă în orice proces de învățare este omul. Am învățat foarte multe discutând și interacționând cu colegii din celelalte țări, iar de la formatoarea noastră, doamna profesoară Tatiana Speri, am învățat că, cele mai bune rezultate se obțin luând totul pas cu pas, fără a încerca să faci mult într-un timp foarte scurt de timp, și că uneori, este mai înțelept să lași învățăcelului, liberatea de a alege ce, cât și cum să facă. Esențial în orice proces de educație și evoluție spirituală este libertatea de alegere și găsirea ritmului propriu care rezonează cu propria ființă. Doar atunci se întâmplă miracole de genul Michelangelo, Alighieri sau da Vinci.” (prof. Diana-Maria Gocan)


 În săptămâna 21 – 25 martie 2022, în cadrul acțiunilor de implementare a proiectului Erasmus + Feel FREE – For a Revival of the Educational Environment, cadre didactice de la Liceul Teoretic „Pavel Dan” au participat la ateliere de lucru dedicate descoperirii și exersării unor instrumente digitale și exerciții de energizare utile în activitatea didactică și nu numai. Astfel, într-un cadru informal, cadrele didactice s-au inițiat și au exersat instrumente digitale ca: Padlet, Quizlet, Studystack, Ted Ed și EdPuzzle. 

Acțiuni de implementare

 În săptămâna 21 – 25 martie 2022, în cadrul acțiunilor de implementare a proiectului Erasmus + Feel FREE – For a Revival of the Educational Environment, cadre didactice de la Liceul Teoretic „Pavel Dan” au participat la ateliere de lucru dedicate descoperirii și exersării unor instrumente digitale și exerciții de energizare utile în activitatea didactică și nu numai. Astfel, într-un cadru informal, cadrele didactice s-au inițiat și au exersat instrumente digitale ca: Padlet, Quizlet, Studystack, Ted Ed și EdPuzzle. 


Despre proiecte europene școlare …. la Roma!

În perioada 11 noiembrie -15 noiembrie, 2019, un grup de trei profesori ai Liceului Teoretic „Pavel Dan”, Giurgiu Daniela, Chicinaș Mihaela și Ceclan Aurora, au participat la prima activitate de mobilitate transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ KA1, intitulat ”Feel FREE. For a Revival of the Educational Environment”. Proiectul se desfășoară la Liceul Teoretic „Pavel Dan” pe o perioada de doi ani, respectiv 2019-2021, și are drept scop formarea de resursă umană necesară promovării, în instituția noastră, a unui învățământ modern, menit sa dea comunității generații de tineri instruiți, pregătiți pentru societatea mileniului III prin: promovarea și utilizarea sistematică a metodelor şi tehnicilor active; încurajarea inovației didactice sprijinită pe elementele specifice noilor tehnologii; practicarea de modele şi stiluri eficiente de învățare care să le dezvolte elevilor gândirea critică și abilitatea de a aplica cunoștințele studiate în contexte practice.

Primul curs de formare la care au participat cele trei cadre didactice anterior menționate, s-a desfășurat în Italia, Roma și s-a intitulat „Dezvoltarea școlilor europene: planificarea și managementul Proiectelor Erasmus +”. A fost un curs destinat cadrelor didactice cu sau fără funcții de management, interesate de dezvoltarea unor abilități specifice scrierii, derulării și implementării cu succes a unor proiecte europene.

Orele petrecute la activitățile cursului au presupus parcurgerea, în cadrul unor ateliere de lucru interactive, a tuturor pașilor necesari implementării în Proiecte Erasmus + și / sau eTwinning, de la scriere de proiect, căutare de parteneri, organizare de activități de succes, coordonare, până la aspecte legate de buget, adminstrare financiară și tehnică. Împreună cu echipe de profesori din Portugalia, Spania și Irlanda, cadrele didactice au fost ghidate spre a cunoaște elementele cheie ale construirii unui proiect viabil, valoros și sustenabil, care să aibă ca principali beneficiari elevii școlilor implicate. Pe parcursul training-ului, s-a insistat de asemenea asupra aspectelor legate de tipurile de proiecte Erasmus, durata minimă și maximă de derulare, numărul de participanți, link-uri care duc la informații despre proiecte și posibili parteneri.

Impresii, gânduri de la participanți:
„Partea teoretică a cursului a fost bine fundamentată și îmbinată armonios cu activități practice. Am desfășurat activități de elaborare a documentației necesare aprobării proiectului. Am stabilit problemele cu care ne confruntăm în școala noastră. Aceste probleme le-am transformat în obiective operaționale, relevante, care vor duce la transformarea aspectelor negative cu care ne confruntăm, în aspecte pozitive. Pentru realizarea obiectivelor propuse, am specificat activități concrete prin care să ajutăm elevii să își îmbunătățească nivelul cunoștințelor, nivelul atenției, deprinderile practice astfel încât să fie atrași de activitățile școlare. ” (prof. pentru înv. primar Aurora Ceclan)
„Proiectele conturate au urmat pașii precizați în partea teoretică: formarea echipei, fixarea obiectivelor, alegerea practicilor prin care putem operaționaliza obiectivele, prezentarea rezultatelor scontate și a impactului la nivelul elevilor, ca și formele de diseminare, valorizare ale proiectului. Evaluarea cursanților a fost realizată ingenios de moderatoare: un joc interactiv prin care eram solicitați să demonstrăm măsura în care am reținut atât elementele teoretice prezentate la întâlniri, cât și cunoștințe legate de istoria și tradițiile Italiei.” (prof. Chicinaș Mihaela)
„Bucuria noastră a fost mare deoarece am întâlnit oameni deschiși spre dialog, empatici, cu un zâmbet ce le-a luminat chipul în permanență, atât la orele de curs, cât și în școala pe care am vizitat-o – prima școală de stat din Roma. Ne-am întors în liceul nostru cu mai multă încredere în posibilitățile noastre, cu convingerea că vom reuși să colaborăm cu parteneri europeni, astfel încât să devenim vizibili atât în comunitatea locală cât și în comunitatea europeană. Experiența trăită ne-a învățat că adevăratele schimbări se petrec la nivel micro, și deci, vin de la noi, cadrele didactice, prin implicarea noastră, prin exersarea unor practici educaționale deschise spre colaborare și schimburi de experiențe, ca și prin valorizarea acestora astfel încât ele să producă schimbări în bine și la nivel macro (școală, instituție). (prof. Daniela Giurgiu).
Coordonator proiect – prof. Diana Maria GOCAN